Entry Jumaat ~ Bolehkah Makan Pil Pencegah Haid?

Assalamualaikum..

Pendapat ulama..mengatakan bahaya menggunakan pil pencegah haid sbb boleh memudaratkan kesihatan..luka rahim dan sebagainya..lagipun haid adalah cairan yang kotor yang perlu dikeluarkan dr tubuh..benda kotor kalau tersimpan dlm badan akan menjadi racun..ini akan merosakkan badan..Lagipun menurut Rasulullah SAW..ini lah ketetapan Allah yang ditetapkan bagi puteri keturunan Adam AS..Inilah keistimewaan yang Allah tetapkan..kejadian semulajadi dr Allah..
Pendapat ulama tentang penggunaan pil cegah haid di bulan Ramadhan..sekiranya perubatan menyatakan perlu..dan tidak mendatangkan mudarat..silakan..tetapi seelok-eloknya tidak perlu ambil ubat itu kerana Allah SWT telah memberi keringanan utk tidak berpuasa kepada wanita ketika dtg haid di bulan Ramadhan..

Wallahuaklam..xoxo

Lynda Che Lah

Comments

  1. besar giler gmbr..keluar kawasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. blogspot bengong kak izwa..hehe..dah betulkan..tq

      Delete
  2. setuju tu...Allah dah bagi kelonggaran utk tidak berpuasa bagi yg dtg haid. rosak dalaman tu kita x nampak, bahaya..

    ReplyDelete
  3. kalau berpanjangan sgt period tu boleh kan ambik ubat..sayang la..lama sgt tinggal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shu,
      lepas 15 hari dikira darah penyakit. wajib solat..jd wajib puasa..klu keadaan mendesak blhlah kan..janji tidak memudaratkan..

      Delete
  4. takut nak guna...ada yg guna sebb nak pergi buat haji... tapi seeloknya serahkan pada Allah, kalau dah time kita buat haji tu period, redha je lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kak..Allah dah bg keistimewaan..tp bukan semua org mampu pegi haji..bergantung kpd keadaan dan niat..

      Delete
  5. Thanks for sharing this info Lynda..Rasanya tak perlu kot ambik pil kalau normal cycle kan..

    ReplyDelete

Post a Comment

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Popular Posts