Keselamatan Anak-Anak..Susulan Kes 2 Beradik Dilarikan..

Assalamualaikum..
 Susulan kisah semalam yang mendapat perhatian..<rujuk sini>

Keselamatan anak-anak paling penting..sy paling risau bab ini..terutama bila byk kes anak ditemui maut dalam kereta sbb ditinggalkan/tertinggal/terlupa..anak diculik dalam kereta ibu sendiri..sbb semua ni disebabkan oleh kecuaian..mcm kes Ibu ini..perkara ni kebiasaan kepada dia..tinggalkan anak-anak dalam keadaan enjin kereta masih hidup..dengan tujuan menghantar anak lain ke rumah pengasuh..mungkin perkara ni dah berlarutan mungkin bertahun-tahun..tp malang memang tak berbau..tiba-tiba kelmarin..anak beliau dilarikan kerana kecuaian dia..sy bukan menghentam dia..Tak!

Cuma nak rayu para ibu..para bapa dan para penjaga..jgn terlepas pandang anak-anak kita..walau apapun keadaan kita..sy faham ibu bekerja..masa anda amat singkat..semua kena buat sendiri..tambahan pula tiada keluarga terdekat untuk membantu..tiada pembantu rumah..tp tolonglah hentikan kebiasaan kita..contoh meninggalkan anak dalam kereta di stesen minyak dgn keadaan enjin hidup..kalau dah susah sgt..terpaksa isi minyak..matikan enjin dan kuncikan anak-anak anda dalam kereta. ini tujuan keselamatan..

kalau takpun bawa anak sekali..tp ini mmg tak praktikal lah utk yang anak ramai..tp tolong jgn tinggalkan kereta dengan anak-anak didalam dalam keadaan enjin hidup dan pintu tidak berkunci..sbb orang jahat ni biasanya mmg takde otak nak fikir kan!..jgn bg peluang kepada mereka..

Dan utk wanita..sblm masuk kereta..bersedia dengan kunci kereta di tangan anda..terus buka lock, masuk kereta dan tekan lock kereta..pastikan anak-anak dah masuk dan terus beredar dr tempat tu..tak payah jawab call..layan wassap/sms..sbb kita tak tau mungkin ada yang memerhati..

Sy salute ibu-ibu bekerja yang uruskan anak sendiri..sbb suami bertugas di tempat lain atau jauh dr kita..mmg agak payah..tp kita cuba buat terbaik utk semua..peringatan juga utk saya supaya tidak leka..jgn kerana kecuaian kita..anak-anak jadi mangsa..just my two cents..xoxo

Lynda Che Lah

Comments

  1. betul tu..dalam keadaan sekarang yg kurang selamat..seboleh2nya kita sebagai ibubapa lebih berhati2...kalau boleh jgn tinggal anak dalam kereta yg enjinnya still hidup... macam sy anak sorang..kalau nak brenti beli mknn ke apa ker..mmg ila dukung bawak skali kluar walaupun kejap..tapi bg mereka yg anak ramai..kalau tinggal kejap jer untuk bayar petrol contohnya..better..tutup enjin n kunci... tapi jgn lerr tinggal anak lama2 lam kereta..nanti lain pulak jadinya...hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Popular Posts